Het komt nog steeds voor dat gemeenten de delegatie en mandatering rondom de uitvoering van de Wet BAG niet helemaal op orde hebben. Hierdoor zijn sommige brondocumenten ongeldig en wordt de beheerinspectie niet gehaald. Dit artikel biedt de oplossing.
Dit artikel is op 16 mei 2014 bijgewerkt.
Met ingang van 1 juli 2009 is het zo dat volgens de Wet BAG een aantal taken zijn toegewezen aan de gemeenteraad, te weten:
- Indelen grondgebied van de gemeente in één of meer woonplaatsen;
- Het vaststellen van de openbare ruimten;
- Het toekennen van nummeraanduidingen aan de op het grondgebied van de betreffende gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen;
- Het vaststellen van de standplaatsen en de ligplaatsen;
- Het vaststellen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen.
Dit houdt in dat alle eerder vastgestelde verordeningen en mandaten die betrekking hebben op bovenstaande taken niet meer gelden. Voor een goede uitvoering van het BAG beheer is het van belang dat deze bevoegdheden van de raad op correcte wijze worden gedelegeerd en vervolgens gemandateerd. Dat kan in een aantal stappen:
Stap 1: Allereerst stelt de gemeenteraad de Verordening naamgeving en nummering (adressen) vast, waarbij taken gedelegeerd worden aan het college. In verreweg de meeste gevallen heeft dit tijdens de opbouw van de BAG plaatsgevonden.
Stap 2 – scenario A: De gemeente kiest ervoor om alle taken en verantwoordelijkheden neer te leggen bij de BAG beheerder. Dat kan met een algemeen mandaatbesluit. Andere medewerkers mogen niets vaststellen en bereiden alleen werk voor de BAG beheerder voor.
Stap 2 – scenario B: Dit scenario wordt geprefereerd door de meeste experts en inspecteurs. Dit is een meer specifiek mandaatbesluit dat alle taken en verantwoordelijkheden expliciet benoemd en per onderdeel onderbrengt bij de diverse medewerkers/organen. Onontkoombaar wanneer samengewerkt wordt met gemeenschappelijke regelingen.
Mocht er twijfel bestaan over de BAG mandatering in uw gemeente: raadpleeg de meest recente mandaatregeling en controleer deze aan de hand van bovenstaande stappen. Schakel eventueel uw juridisch adviseur in.
Geef een reactie